merajuk!

Sudah dua tiga hari saya tenung langit itu.
*
Suatu hari, saya minta dari Dia supaya jaga saya. Sebab saya takut. Sangat takut.

Tapi, saya tetap terpelosok jatuh terbongkang kedalam jurang dosa yang sama.

Saya merajuk.
Kenapa Dia tak jaga saya?
Saya malu.
Dah terlalu banyak kali terjatuh.
Saya takut.
Entah-entah selepas ini saya bakal jatuh lagi. Entah-entah Dia sudah tak terima.

Saya merajuk; hati penuh dengan persoalan.
*

[berlumba-lumbalah kamu untuk mendapatkan ampunan dari Tuhanmu dan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi..]
Al-Hadiid:21

Sudah dua tiga hari saya tenung langit itu.
Cari dimana garisan akhir langit itu.
Supaya boleh saya tengok luasnya antara langit dan bumi.

Tak jumpa.
***

“The believing heart assumes the best of its Lord, and always expects the best from Him. It
expects good from Him in times of ease and times of hardship, and it believes that Allah
wants good for him in either situation. The secret of this is that his heart is connected to
Allah, and the flow of good from Allah is never cut off. So, whenever the heart is connected
to Him, it touches upon this fundamental reality and experiences it in a direct and sweet
way.”
-fi dzilal al qur’an- 

p/s: tak percaya; susah betul nak dapatkan pdf dzilal bahasa melayu di Mesir ini. *sigh*

One thought on “merajuk!

Leave a Reply

