Nikmat hidup yang teragung

Tanpa kita sedari, kita sebenarnya mempunyai talian dengan satu-satunya Zat Yang Maha Kaya, Yang Maha Memiliki Segalanya. Isunya, sejauh mana kualiti talian ini? Sepanjang perjalanan hidup, cubalah bina sebentuk hubungan yang paling istimewa dengan Allah, yang tiada siapa yang tahu mengenainya melainkan anda dan Dia. Esklusif bukan? Saya bawakan sebuah kisah.
*
Selama 4 tahun saya berkelana di bumi Mesir ini, saya belum pernah lagi dapat merasa suasana Ramadhannya, melainkan hanya sehari. Apa yang dibayangkan pada saya, Ramadhan di sini sangat berlainan; lebih ‘hidup’ dan lebih seronok. Setiap tahun, akan ada sahaja kawan-kawan saya yang akan ‘memancing’ supaya saya tidak pulang ke Malaysia dan merasai Ramadhan bersama mereka. Mereka akan membayangkan sebuah Ramadhan yang betul-betul hangat dengan pertandingan merebut tempat disisi Allah.

Lalu apa agaknya yang terjadi pada satu hari Ramadhan yang dapat saya rasakan itu?

Bermula maghrib dan solat tarawih pertama, hati saya tak dapat berhenti dari berlompat-lompat kegirangan. Saya tak berhenti tersenyum. Malah, hampir sepanjang hari berpuasa, saya bagaikan seorang anak kecil yang dihadiahkan sesuatu yang sudah lama diidamkan; sangat-sangat teruja! Sangat!
Apa sebenarnya yang berlegar dalam fikiran saya ketika itu?

Saya merasakan bahawa setiap detik dan saat yang berlalu, ada suasana ajaib dan ‘magic’ di udara Mesir. Seakan-akan, setiap apa yang saya minta dan doakan; pling! ,akan muncul di depan mata. Bahkan, kalaulah saya minta sesuatu yang tidak masuk akal pun; Allah itu Ada, Dia dengar, dan Dia akan kabulkan! 😀

Apabila hari berlalu, saya terfikir semula cebisan kenangan tersebut. Itu rupanya adalah satu hubungan yang sepatutnya saya rasakan sepanjang detik dalam hidup saya.

Leave a Reply

